woensdag 21 mei 2014

MarketingFacts #1: Modellen


Kunnen jullie je het nog herinneren? Mijn blogpost als eeuwige twijfelaar in onze "Meerkeuzemaatschappij?" over het kopen van shampoo. Zo niet, dan even een korte opfrisser: stel jezelf voor dat je moeite hebt met keuzes maken. Dan komt er een moment eens in de zoveel tijd dat je shampoo moet gaan kopen. Als vrouw zijnde geen pretje, want er is TE veel keuze. Extra glans, hydraterend, anti-pluis, tegen gespleten haarpunten enz. enz.... Eenmaal hier in Zuid-Afrika is mijn keuzecomplex helaas niet verminderd, maar toen ik hier voor het schap stond om shampoo te kiezen viel me wel iets op: alle modellen op de producten zijn donker. Nu denk je misschien: "ja duh!". Ik ook, op dat moment. 

Een vrij logisch gegeven, maar waar je in eerste instantie niet bij stil staat. Alles wordt ons op een zo aantrekkelijk mogelijke manier verkocht en dat is natuurlijk ook door het gebruik van modellen waar we ons mee identificeren. Hier in Zuid-Afrika leeft zwart en wit door elkaar, dus je zou zeggen dat er wat commercials betreft een combinatie van zou zijn. In commercials voor voedsel is dit ook vaak wel het geval. Echter, voor organisaties die shampoo verkopen, is het waarschijnlijk niet lucratief om zich alleen op Zuid-Afrika te richten. Zij hebben een afzetmarkt over het heel Afrika. Als je het op die schaal bekijkt is grofweg 95% op dit continent zwart. Wat het logisch maakt dat in promotie voor haarproducten veelal donkere modellen worden gebruikt. 


In Nederland is dit precies hetzelfde, maar dan omgekeerd. Ook hier worden de commercials vanuit bijvoorbeeld Amerika gebruikt. Denk maar aan de "Because you're worth it..." van L'Oreal. Daar komt geen Nederlands woord aan te pas en is zo overgenomen. Maar wel bewust vooral witte modellen. 

Voor mij hier dus weinig zomerblond shampoos te verkrijgen, helaas. Misschien moet ik dan voortaan ook maar gewoon luisteren naar de mannelijke wederhelft: shampoo is shampoo, als het je haar schoonmaakt is het goed genoeg. Waar doen we ook eigenlijk moeilijk over? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten