vrijdag 30 mei 2014

MarketingFacts #2: Fastfood


Ondanks de sportieve reputatie die Zuid-Afrika voor vele zal hebben, wijzen cijfers uit dat het land een van de 'dikste' in de wereld is. Volgens onderzoek zou in totaal 61% overgewicht, zwaar overgewicht of obesitas hebben. De grootste groep daarvan zijn vrouwen, een derde van alle vrouwen hier heeft obesitas. Goedkoop en ongezond voedsel is een van de oorzaken. Tijd om de grootste fastfoodketens van hier eens de revue te laten passeren. 

Steers en Spur Steak Ranches zijn oorspronkelijk Zuid-Afrikaanse ketens die zich inmiddels over verschillende landen in heel Afrika hebben uitgebreid. Van burgers tot steak tot spareribs. Of te wel, veel vlees. 

Naast deze oorspronkelijke fastfoodketens zijn er ook de Amerikaanse ketens die zich met hun burgers in Zuid-Afrika hebben gevestigd. McDonalds heeft zich hier al voor een langere tijd geworteld. BurgerKing is nog een vrij jonge keten in dit land. 



Niet alleen weten ze hier wat vlees is, Zuid-Afrika staat ook bekend om haar vis. Natuurlijk hebben ze daar ook verschillende visketens in 'fastfood-style' voor bedacht. Een van de bekendste is Ocean Basket. Met meer dan 160 restaurants (als je het zo mag noemen...) in heel Zuid-Afrika zijn zij hier de marktleider in fastfoodfish. Een simpele kaart, de smaak is oké en het wordt op een leuke manier gepresenteerd. Met net iets meer stijl dan een McDonalds of een Steers.

Maar wat deze fastfoodketens ook voor marketing gebruiken, het beste marketingmiddel hier is toch echt: kip. Nee, het is niet zo maar een vooroordeel - ze houden hier van kip! Waarom? Ik zou het niet weten. De cijfers maken dit in ieder geval wel duidelijk. In de top 5 van meest bezochte fastfoodketens in Zuid-Afrika staan er 3 met kip als hoofdingrediënt. Chicken Licken en Nando's, beide hier opgericht en inmiddels ook verspreid over andere landen in Afrika, staan op een 2e en 4e plek. Met stip op nummer één staat al voor een lange tijd: Kentucky Fried Chicken. 


Misschien zou onze Nederlandse FC KIP ook eens aan een Zuid-Afrikaanse afzetmarkt moeten denken....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten