donderdag 19 juni 2014

Echte Zuid-Afrikaan #5 - De toerist (Gastblog door Tijn Driessen)


De toerist. Overal in Kaapstad aanwezig. Makkelijk te herkennen en zeker onderdeel van de stad en daarmee ook Zuid-Afrika. Deze week geef ik mijn figuurlijke pen door aan Tijn Driessen. Een gastblog over zijn ervaringen als toerist in Kaapstad. 

Ik ben echt zo’n typische toerist die niet een toerist wil zijn en me er ook liever niet tussen bevind. Op een kaart kijken is verboden en de weg aan iemand vragen is natuurlijk helemaal uit den boze, laat staan een foto/selfie maken. Ik vind steden leuker als je het gewone leven kan voelen en ervaren dan dat een stad is ingericht op toerisme. Daarom ben ik liever in Gent dan in Brugge, vind ik Berlijn leuker dan Praag en zijn naar mijn mening de meeste steden in Nederland toffer dan Amsterdam. 
Juist hierom vond ik het fijn in Kaapstad. Het barst er van de verschillende mensen uit de hele wereld. Het grootste deel daarvan is er waarschijnlijk niet geboren, maar op latere leeftijd komen wonen en zal er misschien ooit weer weggaan. In plaats van de toerist uit te hangen, leeft iedereen in die stad alsof het hun eigen stad is. Ik had het geluk me constant te kunnen begeven tussen een groep mensen die tijdelijk ‘leven’ in Kaapstad. Zo kon ik rustig “proeven” in een paar van de gezellige cafés, hippe coffeebars en fijne restaurants. Een perfect masker voor een toerist die geen toerist wil zijn.

Een andere reden waarom ik een stad mooi kan vinden is om zijn gebouwen en de ligging daarvan (pleinen, steegjes e.d.). Hierop scoort Kaapstad gemiddeld. Het heeft met het nieuwe voetbalstadion, castle of good hope en wat leuke pleintjes een leuk centrum maar het is ook vooral een stad op Amerikaans model met blokken. Toch is er iets altijd nadrukkelijk aanwezig wat de stad constant machtig doet overkomen. Dat zijn de Tafelberg, Lion’shead en Signal Hill. Deze knoesten van bergen lijken te waken over de stad. Een ander groot voordeel wat de aanwezigheid van deze bergen met zich meebrengt is de mogelijkheid tot wandelen. Hiken, zoals je het tegenwoordig schijnt te moeten noemen. Hierdoor worden de mogelijke toeristische activiteiten verveelvoudigd.

Net als dat er in Berlijn stukken van de muur nog altijd te zien zijn heeft ook Kaapstad zijn ‘littekens’ van het verleden. Het door het apartheidsregime bijna volledig afgebroken District Six is nu een ruim braakliggend terrein waar een aantal hoofdwegen dwars doorheen gaan. Uiteraard is er over dit gebied ook een museum en zijn er natuurlijk tal van andere musea die je leren over het verleden wat Zuid-Afrika en Kaapstad kent.


Kortom, in Kaapstad kunnen zowel de hippe cityhopper, de sportieve hiker en de cultuursnuiver naar mijn idee genoeg voldoening halen. Op een trip naar Cape Point moest ik er toch aan geloven; een echte toeristische foto inclusief de vraag: ‘Can you take picture?’


Geen opmerkingen:

Een reactie posten