vrijdag 20 juni 2014

MarketingFacts #5: Design Capital of the Year


Helsinki, Seoul en Torino zijn de steden die voor Kaapstad de titel "Design Capital of the Year" hebben gedragen. Voor de minder topografische mensen onder ons (zal eerlijk toegeven dat ik er ook een van ben), dat zijn opeenvolgend: Finland, Zuid-Korea en Italië. Dit jaar is Zuid-Afrika dus aan dit rijtje toegevoegd. De titel is in het leven geroepen als een project om steden te promoten. Hoe promoot Kaapstad zichzelf en waarom? 

Zuid-Afrika wordt door vele toch nog vaak bestempeld als een 3e wereld land. Op sommige delen van het land is dit ook zeker van toepassing, maar als je kijkt naar een stad als Kaapstad is dit niet meer op zijn plaats. Vier jaar geleden hebben ze het al laten zien dat ze een groot evenement als het WK-voetbal prima kunnen hosten. Een boost voor de infrastructuur, het toerisme en de economie in de hoofdstad van Zuid-Afrika. De eerste grote stap in de verandering van het imago van het land. 

De titel als Design Capital of the Year komt nu precies op het juiste moment. Design wordt ingezet als een tool om het leven te veranderen. Sociaal, cultureel en economisch gezien. Een extra boost voor een beter imago en nieuwe positionering van Kaapstad tussen de andere wereldsteden. Een jaar lang wordt samen gewerkt door bedrijven, organisaties en zelfstandige kunstenaars om projecten door de hele stad op te zetten. De basis wordt gelegd voor een netwerk dat samen innovatieve ideeën bedenkt om o.a. sociale en economische problemen in de maatschappij op te lossen door middel van design.

Zo is er bijvoorbeeld een project dat de mensen in Kaapstad wil stimuleren om minder motorvoertuigen te gebruiken, genaamd: "Active Mobility". Er zijn verschillende events en campagnes ontwikkelt, waarin design de hoofdrol speelt, om de mensen en daarmee ook de stad meer mobiel te maken. 

Misschien zouden ze eens moeten overwegen om ons fietsend Nederland in te schakelen voor extra expertise? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten